inspirace pro doučující
doučování je extra disciplína – učitelé a doučující sdílejí rady, tipy a triky na doučování
představení: Fakulty doučují
Fakulty doučují je společná iniciativa organizace Člověk v tísni, vysokých škol a NPI ČR. Žákům pomáhají s učením studenti VŠ/VOŠ a doučování může probíhat individuálně, skupinově, online i osobně.
zábava pro žáky i učitele
„Nesoustředím se na ambice rodičů, ale na to, co chce žák.“ Video je osobním náhledem vysokoškolské studentky-doučující Veroniky Šandové.
doučování jako šance
„Doučování může přinést žákovi úspěch a uznání,“ říká Václav Nádvorník – zástupce ředitele na ZŠ Londýnská v Praze, učitel matematicko-fyzikálního základu a informatiky.
studijní portfolia pro doučování
Video Veroniky Nádvorníkové, učitelky zpražské ZŠ Londýnská, dává na konkrétních příkladech tipy, jak mohou vypadat portfolia a způsoby jejich tvoření.
jak na doučování angličtiny
„Moje doučování bude zaměřené na rozvoj mluvení a posílení sebevědomí,“ říká Jana Servusová, učitelka angličtiny a českého jazyka na ZŠ Chocerady.
jak na doučování češtiny
„Čeština umožňuje ventilovat pocity, které děti při distanční výuce měly a které se naučily skrývat,“ říká Jana Servusová – učitelka angličtiny a českého jazyka na ZŠ Chocerady.
jak na doučování matematiky
„Ve chvíli, kdy doučuju, nemusím být nejchytřejší na světě,“ říká studentka speciální pedagogiky, doučující matematiky Ellen Pražáková.
tipy na doučování geometrie
„Geometrie dělá žákům problémy, ale pomůcky nám ji mohou výrazně ulehčit,“ říká učitelka prvního stupně ZŠ ve Zbiroze Andrea Tláskalová.
tipy na doučování matematiky
pomůcky pro matematiku
tipy na doučování hudební výchovy
studijní portfolia pro doučování (2. díl)
doučování dětí ze znevýhodněného prostředí
tipy na doučování online
doučování: ZŠ Staré Město
dobrá praxe z Olomouce
doučování jako spolupráce a budování vztahů
reportáž: tam, kde obtíže nestojí v cestě vizi
rozhovor: když doučují studenti VŠ
za doučováním v Ostravě: dítě není jenom žák v lavici
role neziskových organizací v doučování žáků
reportáž: „když jdu na doučko, tak se těším do školy víc“
Podruhé se vydáváme na ZŠ Cimburkova na pražském Žižkově, kterou z velké míry navštěvují žáci se sociálním znevýhodněním.
Poprvé nás zajímaly zkušenosti doučujících a nyní se podíváme za příběhy samotných žáků.
Vyhodnocení Národního plánu doučování
Zapojilo se přes 4 000 ZŠ a průměrně se účastnila asi 1/3 žáků každé školy.
MŠMT vydalo zprávu s vyhodnocením NPD.
Jaké výsledky přináší? Splnil NPD očekávání? Vyplynula nějaká ponaučení? Odkrývá zpráva další souvislosti a informace o stavu českého školství? Jaká se plánuje podpora škol v budoucnu? A kde jinde ji mohou školy také hledat?
Výsledky sběru dat hodnotíme s Martinou Štýbrovou, vedoucí oddělení rovného přístupu ke vzdělávání na MŠMT.
První data Národního plánu doučování
Za 1. fázi Národního plánu doučování (která ještě nebyla financována z Národního plánu obnovy), bylo doučováno celkem téměř 250 tisíc žáků (210,5 tisíce ze ZŠ a 36,5 tisíce ze SŠ).
Ve fázi následující bylo doučováno o více než 65 600 žáků více (na ZŠ celkem přes 230 800, na SŠ skoro 81 800 – od této doby mohly SŠ nabízet doučování všem svým žákům, nikoliv pouze těm ze závěrečných ročníků).
A ve fázi předposlední dostalo „doučovací podporu“ celkem více než 263 tisíc žáků (téměř 200 tisíc ze ZŠ a necelých 64 tisíc ze SŠ).
Data za poslední fázi doučování, která probíhala do konce srpna 2023, bude MŠMT sbírat v říjnu 2023.
Národní plán doučování tedy skončil se školním rokem 2022/2023, tj. 31. srpna 2023.
Beseda
Výsledky doučování v roce 2022
❓ Jaké výsledky a závěry přináší prvotními data z mimořádného sběru dat, který proběhl v listopadu 2022?
❓ Kolika žákům doučování pomohlo?
❓ Zapojovaly se školy do doučování?
❓ Jak školy spolupracují s doučujícími a institucemi ze svého okolí?
❓ Jak může pomoci iniciativa Fakulty doučují?
❓ Bude doučování pokračovat také v roce 2023 anebo i v dalším školním roce?
Na tyto otázky jsme hledali odpovědi v diskuzi
s Anetou Nekvindovou, vedoucí Oddělení rovného přístupu ke vzdělávání MŠMT
a Petrou Mackovou, metodičkou vzdělávacích aktivit z organizace Člověk v tísni.
Debatou nás provedl Tomáš Machalík z Národního pedagogického institutu ČR.
Beseda proběhla 8. prosince 2022.
Online debata
První zkušenosti z doučování 2021
-
Sestřih živé online debaty v NPI ČR z 29. září 2021
-
účastníci online debaty:
-
Michal Černý, ředitel Odboru základního vzdělávání a mládeže MŠMT
-
Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov
-
Zuzana Ramajzlová, vedoucí vzdělávacích služeb, Člověk v tísni, o. p. s.
-
Jana Servusová, učitelka a doučující ZŠ Chocerady
-
- Byla zmíněna např. témata:
-
Identifikace žáků s potřebou doučování
-
Personální zabezpečení a role školy
-
Finanční zajištění doučování
-
Metodická podpora doučování
-
Spolupráce s rodiči
-
Plán do konce roku a jak to bude od ledna 2022
-