inspirace pro doučující

doučování je extra disciplína – učitelé a doučující sdílejí rady, tipy a triky na doučování 


představení: Fakulty doučují

Fakulty doučují je společná iniciativa organizace Člověk v tísni, vysokých škol a NPI ČR. Žákům pomáhají s učením studenti VŠ/VOŠ a doučování může probíhat individuálně, skupinově, online i osobně.

zábava pro žáky i učitele

„Nesoustředím se na ambice rodičů, ale na to, co chce žák.“ Video je osobním náhledem vysokoškolské studentky-doučující Veroniky Šandové.

doučování jako šance

„Doučování může přinést žákovi úspěch a uznání,“ říká Václav Nádvorník – zástupce ředitele na ZŠ Londýnská v Praze, učitel matematicko-fyzikálního základu a informatiky.

studijní portfolia pro doučování

Video Veroniky Nádvorníkové, učitelky zpražské ZŠ Londýnská, dává na konkrétních příkladech tipy, jak mohou vypadat portfolia a způsoby jejich tvoření.

jak na doučování angličtiny

„Moje doučování bude zaměřené na rozvoj mluvení a posílení sebevědomí,“ říká Jana Servusová, učitelka angličtiny a českého jazyka na ZŠ Chocerady.

jak na doučování češtiny

„Čeština umožňuje ventilovat pocity, které děti při distanční výuce měly a které se naučily skrývat,“ říká Jana Servusová – učitelka angličtiny a českého jazyka na ZŠ Chocerady.

jak na doučování matematiky

„Ve chvíli, kdy doučuju, nemusím být nejchytřejší na světě,“ říká studentka speciální pedagogiky, doučující matematiky Ellen Pražáková.

tipy na doučování geometrie

„Geometrie dělá žákům problémy, ale pomůcky nám ji mohou výrazně ulehčit,“ říká učitelka prvního stupně ZŠ ve Zbiroze Andrea Tláskalová.

tipy na doučování matematiky

„Jsem rád, když si student vymyslí příklad sám… i když vychází škaredá čísla, je to pro děti zábavné,“ říká učitel na Gymnáziu Čajkovského v Olomouci Vítezslav Kružík.

pomůcky pro matematiku

„Nebojme se využít ‚pomůcky‘, které má žák doma. Je super, když mají děti představu o tom, co počítají,“ říká studentka speciální pedagogiky, doučující matematiky Ellen Pražáková.

tipy na doučování hudební výchovy

„Místa, kde doučovat hudebku, jsou pestrá,“ vysvětluje ve videu zkušený učitel na Gymnáziu Čajkovského v Olomouci, Vítezslav Kružík.

studijní portfolia pro doučování (2. díl)

Video Veroniky Nádvorníkové, učitelky zpražské ZŠ Londýnská, dává na konkrétních příkladech tipy, jak mohou vypadat portfolia. Druhý díl. 

doučování dětí ze znevýhodněného prostředí

„Pokud dítě má jít na doučování, kde bude doučovatel, kterého má rádo, je vyhráno,“ říká Michaela Kučerová z organizace Člověk v tísni.

tipy na doučování online

„Nástroje a postupy Vám mohou univerzálně pomoci nejenom při doučování,“ zmiňuje učitel informatiky a odborník na využívání technologií Václav Maněna.

doučování: ZŠ Staré Město

Škola je plná 2D a 3D pomůcek, vzorců a postupů, které jsou důmyslně rozmístěné ve třídách, na chodbách, na schodištích i v jinak nepoužívaných koutech budovy.

dobrá praxe z Olomouce

Vydejte se s námi do Fakultní základní školy Komenium a na Univerzitu Palackého v Olomouci za skutečnými příběhy. Naše návštěvy a rozhovory jsme natočili, abychom pro vás připravili video plné zkušeností a inspirace.

doučování jako spolupráce a budování vztahů

V audioreportáži z Ostravy si s námi povídali žáci, kteří se doučují v neziskové organizaci S.T.O.P, jejich rodiče a dobrovolník doučování z této neziskovky.

zvědavá mysl

Bezplatný vzdělávací portál, který vám ušetří čas při zadávání a opravě domácích úkolů a žákům umožní důkladně si procvičit všechna zadání.

reportáž: tam, kde obtíže nestojí v cestě vizi

Reportáž ze ZŠ Cimburkova, která se nachází ve staré zástavbě pražského Žižkova. Školu navštěvuje asi 250 žáků – ve vysokém procentu ti se sociálním znevýhodněním a až čtvrtina jich je z Ukrajiny. Doučování navštěvuje téměř 70 % žáků.

rozhovor: když doučují studenti VŠ

Podívejte se na krátké video, kde Jakub Jelen, koordinátor iniciativy Fakulty doučují na Přírodovědecké fakultě UK tuto iniciativu představí. V navazujícím rozhovoru se pak na doučování společně podíváme očima doučující studentky a doučované žákyně.

za doučováním v Ostravě: dítě není jenom žák v lavici

Pětičlenná rodina v jednopokojovém bytě na ubytovně, tři dcery, se svými sny, ambicemi a starostmi. Kde hledají motivaci udržet si dobré studijní výsledky? Jak jim v tom kromě rodiny pomáhá neziskovka S.T.O.P./Tutorie? A jak vypadá běžný den v této neziskovce? Pojďte s námi na návštěvu do Ostravy, provede nás desetiletá Bára, která chce být kuchařkou.

První data Národního plánu doučování

Za 1. fázi Národního plánu doučování (která ještě nebyla financována z Národního plánu obnovy), bylo doučováno celkem téměř 250 tisíc žáků (210,5 tisíce ze ZŠ a 36,5 tisíce ze SŠ).

Ve fázi následující bylo doučováno o více než 65 600 žáků více (na ZŠ celkem přes 230 800, na SŠ skoro 81 800 – od této doby mohly SŠ nabízet doučování všem svým žákům, nikoliv pouze těm ze závěrečných ročníků).

A ve fázi předposlední dostalo „doučovací podporu“ celkem více než 263 tisíc žáků (téměř 200 tisíc ze ZŠ a necelých 64 tisíc ze SŠ).

Data za poslední fázi doučování, která probíhala do konce srpna 2023, bude MŠMT sbírat v říjnu 2023.

Národní plán doučování tedy skončil se školním rokem 2022/2023, tj. 31. srpna 2023.


Beseda

Výsledky doučování v roce 2022

❓ Jaké výsledky a závěry přináší prvotními data z mimořádného sběru dat, který proběhl v listopadu 2022?
❓ Kolika žákům doučování pomohlo?
❓ Zapojovaly se školy do doučování?
❓ Jak školy spolupracují s doučujícími a institucemi ze svého okolí?
❓ Jak může pomoci iniciativa Fakulty doučují?
❓ Bude doučování pokračovat také v roce 2023 anebo i v dalším školním roce?

Na tyto otázky jsme hledali odpovědi v diskuzi
Anetou Nekvindovou, vedoucí Oddělení rovného přístupu ke vzdělávání MŠMT
Petrou Mackovou, metodičkou vzdělávacích aktivit z organizace Člověk v tísni.
Debatou nás provedl Tomáš Machalík z Národního pedagogického institutu ČR.

Beseda proběhla 8. prosince 2022.


Online debata

První zkušenosti z doučování 2021

  • Sestřih živé online debaty v NPI ČR z 29. září 2021

  • účastníci online debaty:

    • Michal Černý, ředitel Odboru základního vzdělávání a mládeže MŠMT

    • Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov

    • Zuzana Ramajzlová, vedoucí vzdělávacích služeb, Člověk v tísni, o. p. s.

    • Jana Servusová, učitelka a doučující ZŠ Chocerady

  • Byla zmíněna např. témata:
    • Identifikace žáků s potřebou doučování

    • Personální zabezpečení a role školy

    • Finanční zajištění doučování

    • Metodická podpora doučování

    • Spolupráce s rodiči

    • Plán do konce roku a jak to bude od ledna 2022