pro rodiče

informace, které je dobré sdílet s rodiči


Co je to Národní plán doučování?
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo Národní plán doučování, který pomůže zmírnit negativní dopady výluky prezenční výuky v důsledku pandemie COVID-19. Je primárně určen pro žáky ohrožené školním neúspěchem a v extrémním případě vypadnutím ze vzdělávání. U těchto žáků došlo k vážnému zhoršení výsledků vzdělávání.
Týká se doučování, resp. doplňkové vzdělávání i naší školy?
Plán podporuje všechny základní a střední školy a konzervatoře v České republice v realizaci individuálního i skupinového doučování, resp. doplňkového vzdělávání žáků. Školy obdržely finanční prostředky podle matematického modelu využívajícího školou navržený počet žáků vyžadujících doučování v mimořádném šetření Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy, realizovaného v období 5. až 16. listopadu 2021, a odvozený počet znevýhodněných žáků v dané škole z údajů školy. Model vypočítává počty žáků ve třech skupinách sestupně podle míry znevýhodnění a zaostání. Podpora doučování probíhala v první fázi od 1. 9. do 31. 12. 2021 a pokračuje do konce školního roku 2022/2023.
Kdo bude moje dítě doučovat?
Doučování, resp. doplňkové vzdělávání mohou vést například učitelé dané nebo sousední školy, asistenti pedagoga, studenti či učitelé v důchodu. Stejně tak mohou doučovat dobrovolníci z řad neziskových organizací, kteří působí ve Vašem okolí. Ti se následně stávají zaměstnanci školy a mají nárok na odměnu ve výši maximálně 300 Kč/hod. Doučování, resp. doplňkové vzdělávání by mělo probíhat zejména osobně a mělo by se zaměřovat na hlavní předměty.
Je doučování, resp. doplňkové vzdělávání povinné?
Žáci jsou do doučování, resp. doplňkového vzdělávání zařazováni z rozhodnutí školy, která využívá kritéria (můžete je nalézt ZDE). Doučování, resp. doplňkové vzdělávání není součástí povinné školní docházky a záleží především na domluvě s Vaší školou. Je to velká příležitost, kterou by bylo škoda nevyužít, nikoli „strašák“. Je normální, že každý neumí hned všechno dokonale a není zapálený pro všechny předměty ve škole. Každý si může dovolit něčemu nerozumět, něco hned nepochopit a nevědět. Od toho jsou zde lidé, kteří pomáhají. Pokud se zajímáte o doučování, resp. doplňkové vzdělávání pro Vaše dítě v rámci tohoto programu, konzultujte prosím jeho případné zařazení s vedením školy či příslušným třídním učitelem nebo učitelkou.
V čem doučování, resp. doplňkové vzdělávání pomůže?
Žákům samotným tento doplňkový vzdělávací program z okamžitého hlediska umožní se dopodrobna věnovat jakémukoli tématu, kterému při výuce nerozuměl nebo které ho naopak zaujalo. Díky individuálnímu přístupu má jedinečnou možnost se ptát nebo si vybudovat vztah k předmětu, který mu do té doby nemusel nic říkat, může změnit pohled na předmět, který ho do té doby nemusel bavit. Zároveň v některých případech může navázat lepší vztah s doučujícím – ať už s pedagogem-učitelem, nebo dokonce získat kamaráda v osobě externího doučujícího.

Z dlouhodobého hlediska s vysokou pravděpodobností bude mít zapojení žáka pozitivní dopad na jeho budoucí příjem. Podle zprávy OECD, každý rok vzdělávání zvyšuje budoucí příjem žáků v průměru o 7,5–10 %. A státu se investice do vzdělávání také vrátí, neboť z makroekonomického hlediska bude mít současné zapojení žáka a jeho budoucí lepší životní situace pozitivní dopad i na produktivitu, HDP a výběr daní.
V čem je vzdělávání prostřednictvím Národního plánu jedinečné a zajímavé?
Národní plán doučování, to je doplňkový vzdělávací program pro rozšíření nejen znalostí žáků!
→ zdarma (hrazené státem z prostředků fondu Evropské unie zvaného Next Generation EU),
→ organizovaný vedením školy,
→ individuální přístup, malé skupinky i jednotlivě,
→ za spolupráce nejen již známých učitelů, zaměstnanců školy,
→ ale i externistů z řad zástupců neziskových organizací, studentů vysokých škol i jiných jednotlivců, např. babiček a dědečků, jejichž studnice znalostí jsou neprávem často opomíjeny;
→ přídavná hodina do rozvrhu nebo namísto odpoledních kroužků,
→ především osobně, ale v odůvodněných případech lze i online.
→ Od ledna 2022 navazuje na doučování z podzimu 2021 a pokračuje do konce školního roku 2022/2023.
→ Původně vznikl, aby pomohl dohnat mezery v učivu žákům, kteří se zapojovali do distanční výuky způsobené pandemií covid-19 jen stěží, problematicky. Ale těžit z něj mohou takřka všichni, nejen „pětkaři“.
→ Děti díky němu nejen doženou, co nestihly ve škole, ale mohou se ptát na cokoli, co je zajímá, na co v běžných vyučovacích hodinách nezbývá čas, a dozvědí se i to, co ani nevěděly, že je zajímat bude!

Pod pojmy „rodič“ a „žák“ jsou zde pro přehlednost míněni obecně i jakýkoliv další „zákonný zástupce“ a „svěřenec“. Plnoletí svéprávní žáci a studenti se v problematice samozřejmě mohou zorientovat sami, nepotřebují souhlas rodičů.