Reportáž: Doučování na Fakultní ZŠ Komenium v Olomouci
❓ Jak to vypadá, když studenti vysokých škol doučují?
❓ Proč využít iniciativu Fakulty doučují?
❓ Jak vypadá spolupráce vysoké a základní školy?
❓ A jak jsou s doučováním spokojení samotní žáci?
Za skutečnými příběhy jsme se vypravili do Fakultní základní školy Komenium, která v rámci doučování spolupracuje s Univerzitou palackého v Olomouci.
🌐 Více o iniciativě Fakulty doučují najdete na webu Zapojme všechny.
Vydejte se s námi do Fakultní základní školy Komenium a na Univerzitu Palackého v Olomouci za skutečnými příběhy. Naše návštěvy a rozhovory jsme natočili, abychom pro vás připravili video plné zkušeností a inspirace. Možná se v některých příbězích sami poznáte.
Na Základní škole Komenium nás přivítala ředitelka Petra Romanovská. Pro ni byla pomoc studentů Univerzity Palackého s doučováním žáků velmi vítaná. „Učitelé druhého stupně, kteří učí ve více třídách, nedokázali pojmout veškerá doučování,“ popisuje situaci na své škole. Na základě její poptávky se jako doučující přihlásila Ivana Dronzeková, studentka pedagogické a přírodovědecké fakulty, která na půdě základní školy začala doučovat matematiku čtyři žáky ve skupinách po dvou. O iniciativě Fakulty doučují se dozvěděla od své spolužačky. Poté se obrátila na koordinátorku projektu na přírodovědecké fakultě své fakultě a získala kontakt přímo na ředitelku ZŠ. „Nejdůležitější však bylo popovídat si se studenty. Zjistit, co oni potřebují, kde vidí své mezery, co by chtěli zlepšit a jak si doučování představují, protože jsme tu pro ně,“ doplňuje Dronzeková a poukazuje na individuální a flexibilní přístup k potřebám žáků.
Koordinátorka iniciativy Fakulty doučují na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého Jana Slezáková, která působí jako odborná asistentka na katedře experimentální fyziky, vysvětluje benefity, které doučování studentům přináší: „Studenti pedagogiky přírodovědných předmětů mají již v bakalářském studijním programu povinný předmět školní didaktika a v rámci tohoto předmětu se učí teoretické dovednosti. Doučování žáků jim umožnilo propojit teoretickou přípravu s praxí.“
Z přírodovědecké fakulty se do iniciativy zapojilo 30 studentů, kteří mají zájem se učitelství po završení studia věnovat, a zkušenost z prostředí základní školy je proto velmi hodnotná pro jejich profesní vývoj. V tomto ohledu přínos iniciativy oceňuje i Petra Romanovská: „Jsme za tuto spolupráci rádi, nejen že můžete objevit budoucího kvalitního pedagoga, ale nemusíme jej platit, protože to dělají v rámci své praxe.“ Podle Romanovské studenti na školu přinášejí také čerstvou energii a nápady. A do příštího roku zvažuje jejich zapojení jakožto asistentů přímo ve výuce, k čemuž se Národního plán doučování dá také využít. Jako nejčastější problém a otázka se ukazuje, jak motivovat žáky, kteří by z doučování nad rámec školní výuky měli největší prospěch. Pokud by se podařilo začlenit vysokoškolské studenty přímo do vyučovacích hodin na základních školách, mohlo by to příznivě ovlivnit konkrétní žáky i celé vyučování. „Určitě mi doučování pomohlo, protože já jsem ty věci před tím vůbec neznala,“ popsala nám Šárka, žákyně 7. třídy. I díky ní jsme z Olomouce odjížděli s příjemným pocitem, že doučování má smysl.