jak na to ve škole

doučování po organizační i legislativní stránce


Národní plán doučování od 2022

V živě streamované debatě si Tomáš Machalík povídal s

  • Janem Mušutou – ředitelem odboru řízení regionálního školství, MŠMT
  • Zuzanou Ramajzlovou – vedoucí oddělení rovného přístupu ke vzdělávání, MŠMT

Diváci mohli pokládat otázky do chatu. Co bylo možné, bylo rovnou v živém vysílání, zodpovězeno. Co se zodpovědět nestihlo, zodpovíme zpětně písemně.

  • Co hlavního se v NPD mění oproti podzimu 2021?
  • Zůstávají kritéria pro výběr žáků stejná?
  • Jak bude doučování financováno?
  • … a další

První zkušenosti z doučování 2021

  • Sestřih živé online debaty v NPI ČR z 29. září 2021

  • účastníci online debaty:

    • Michal Černý, ředitel Odboru základního vzdělávání a mládeže MŠMT

    • Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov

    • Zuzana Ramajzlová, vedoucí vzdělávacích služeb, Člověk v tísni, o. p. s.

    • Jana Servusová, učitelka a doučující ZŠ Chocerady

  • Byla zmíněna např. témata:
    • Identifikace žáků s potřebou doučování

    • Personální zabezpečení a role školy

    • Finanční zajištění doučování

    • Metodická podpora doučování

    • Spolupráce s rodiči

    • Plán do konce roku a jak to bude od ledna 2022


  • S pomocí níže uvedených kritérií lze snadno identifikovat žáky, pro které je program primárně určen.

  • Zvýšená podpora je nezbytná zejména při vzdělávání žáků ohrožených školním neúspěchem, což se ve zvýšené míře týká zejména žáků s nevyhovujícím domácím zázemím či klesající motivaci.

  • Potřeba podpory může ale směřovat i k dalším žákům, kteří nemusí zaostávat v prospěch nijak významně, ale i tak je období distanční výuky zasáhlo (např. velmi omezené či žádné možnosti pro podporování a rozvíjení svého talentu u nadaných žáků).

  • Sledován je nejen prospěch, ale také základní přehled v tématech, schopnost navázat na další očekávané znalosti.

Kdo potřebuje doučování?


Kdo může doučovat?

  • Organizační a personální zajištění doučování je v kompetenci ředitele školy.
  • S ohledem na skutečnost, že povaha doučování není školským zákonem definována, není definována ani minimální odborná kvalifikace.
  • Svou povahou se jedná o soubor činností, pro které je požadována odborná kvalifikace vychovatele školní družiny nebo školního klubu.
  • V případě, že ředitel školy nemůže zajistit doučování kvalifikovanými pedagogickými pracovníky (například z řad učitelů či asistentů pedagoga vlastní školy), může přijmout osoby nesplňující předpoklad odborné kvalifikace, například studenty vysokých škol, pracovníky neziskových organizací, skautské vedoucí.

  • Doučování ve smyslu Národního plánu doučování není standardní činností pedagogického pracovníka, která je obsahem druhu práce „učitel“ nebo „vychovatel“, jak ji definuje nařízení vlády.
  • Jedná se o činnost, která je nad rámec sjednaného druhu práce, proto je také s doučujícími uzavírána dohoda o pracích konaných mimo pracovní poměr, ve které je druh práce specifikován (vzory viz DPP a DPČ níže).
  • Jedná se sice o aktivitu obdobnou pedagogické intervenci, liší se ovšem účelem a rozsahem – není vázána pouze na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a slouží primárně pro doplnění vzdělávacích ztrát způsobených přerušením prezenční výuky.

Když doučují učitelé


Odměna za doučování

  • Pro poskytování doučování je podmínkou uzavření dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr s doučujícím.
  • Ten se stane pedagogickým pracovníkem školy, a pracovní doba se mu tak člení na dobu výkonu přímé pedagogické činnosti a na dobu s ní související (například příprava, hodnocení).
  • Poměr přímé pedagogické činnosti a přípravy je v tomto programu určen poměrem 45 minut přímé činnosti na 15 minut přípravy, tedy 3 : 1 ve prospěch přímého doučování žáka. Maximální částka je 250 Kč za 60 minut.
  • Učitel musí plnit rozsah přímé pedagogické činnosti v týdenním režimu.
  • Bude-li zároveň zajišťovat doučování žáků, musí doučování v tomto programu vykázat zvlášť. Takto odděleně musí být doučování sledováno i v účetnictví školy.

  • Jak doučování podat žákům nezraňujícím způsobem?

  • Jak nastavit atmosféru ve škole, aby se doučování nestalo stigmatem, ale naopak novou příležitostí?

  • Jak komunikovat s rodiči a přesvědčit je o benefitech doučování pro jejich děti?

Jak komunikovat se žáky a rodiči?


Základní informace pro ředitele pohromadě

  • Pokyny z věstníku MŠMT

  • Osmero správné komunikace

  • Kritéria pro doučování

  • Vzory DPP a DPČ

  • Pravidla, kdo může doučovat

  • Povinnost informovat o původu prostředků z EU
  • Dopis školám