jak na to ve škole
doučování po organizační i legislativní stránce
-
S pomocí níže uvedených kritérií lze snadno identifikovat žáky, pro které je program primárně určen.
-
Zvýšená podpora je nezbytná zejména při vzdělávání žáků ohrožených školním neúspěchem, což se ve zvýšené míře týká zejména žáků s nevyhovujícím domácím zázemím či klesající motivací.
-
Potřeba podpory může ale směřovat i k dalším žákům, kteří nemusí zaostávat v prospěchu nijak významně, ale i tak je období distanční výuky zasáhlo (např. velmi omezené či žádné možnosti pro podporování a rozvíjení talentu u nadaných žáků).
-
Sledován je nejen prospěch, ale také základní přehled v tématech, schopnost navázat na další očekávané znalosti.
- Organizační a personální zajištění doučování je v kompetenci ředitele školy.
- S ohledem na skutečnost, že povaha doučování není školským zákonem definována, není definována ani minimální odborná kvalifikace.
- Svou povahou se jedná o soubor činností, pro které je požadována odborná kvalifikace vychovatele školní družiny nebo školního klubu.
- V případě, že ředitel školy nemůže zajistit doučování kvalifikovanými pedagogickými pracovníky (například z řad učitelů či asistentů pedagoga vlastní školy), může přijmout osoby nesplňující předpoklad odborné kvalifikace, například studenty vysokých škol, pracovníky neziskových organizací, skautské vedoucí…
- Doučování ve smyslu Národního plánu doučování není standardní činností pedagogického pracovníka, která je obsahem druhu práce „učitel“ nebo „vychovatel“, jak ji definuje nařízení vlády.
- Jedná se o činnost, která je nad rámec sjednaného druhu práce, proto je také s doučujícími uzavírána dohoda o pracích konaných mimo pracovní poměr, ve které je druh práce specifikován (vzory DPP a DPČ viz níže Odměna za doučování).
- Jedná se sice o aktivitu obdobnou pedagogické intervenci, liší se ovšem účelem a rozsahem – není vázána pouze na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a slouží primárně pro doplnění vzdělávacích ztrát způsobených přerušením prezenční výuky.
- Pro poskytování doučování je podmínkou uzavření dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr s doučujícím.
- Ten se stane pedagogickým pracovníkem školy, a pracovní doba se mu tak člení na dobu výkonu přímé pedagogické činnosti a na dobu s ní související (např. příprava, hodnocení).
- Poměr přímé pedagogické činnosti a „přípravy“ je v tomto programu určen poměrem 45 minut přímé činnosti na 15 minut „přípravy“, tedy 3 : 1 ve prospěch přímého doučování žáka. Maximální částka je 300 Kč za 60 minut práce doučujícího.
- Učitel musí plnit rozsah přímé pedagogické činnosti v týdenním režimu.
- Bude-li zároveň zajišťovat doučování žáků, musí doučování v tomto programu vykázat zvlášť. Takto odděleně musí být doučování sledováno i v účetnictví školy.
-
Jak doučování podat žákům nezraňujícím způsobem?
-
Jak nastavit atmosféru ve škole, aby se doučování nestalo stigmatem, ale naopak novou příležitostí?
-
Jak komunikovat s rodiči a přesvědčit je o benefitech doučování pro jejich děti?