jak na to ve škole

doučování po organizační i legislativní stránce


Podcastová verze rozhovoru s Mgr. Janem Mušutou 

Otázky a odpovědi k doučování

Mgr. Jan Mušuta, ředitel Odboru řízení regionálního školství MŠMT, odpovídá na nejčastější dotazy ohledně realizace Národního plánu doučování ve školách.

  • Jak bude nastaveno financování?
  • Kdo a jak vybírá doučované žáky?
  • Kdo může doučovat?
  • Jaká bude odměna pro doučujícího?
  • ... a další

  • S pomocí níže uvedených kritérií lze snadno identifikovat žáky, pro které je program primárně určen – jsou ohroženi školním neúspěchem, zejména v důsledku pandemie.
  • Cílem programu je zajistit přednostní doučování těm žákům, kterým hrozí školní neúspěch či v extrémním případě vypadnutí ze vzdělávání.
  • U těchto žáků dochází k vážnému zhoršení výsledků vzdělávání.
  • Sledován je nejen prospěch, ale také základní přehled v tématech, schopnost navázat na další očekávané znalosti.

Kdo potřebuje doučování?


Kdo může doučovat?

  • Organizační a personální zajištění doučování je v kompetenci ředitele školy.
  • S ohledem na skutečnost, že povaha doučování není školským zákonem definována, není definována ani minimální odborná kvalifikace.
  • Svou povahou se jedná o soubor činností, pro které je požadována odborná kvalifikace vychovatele školní družiny nebo školního klubu.
  • V případě, že ředitel školy nemůže zajistit doučování kvalifikovanými pedagogickými pracovníky (například z řad učitelů či asistentů pedagoga vlastní školy), může přijmout osoby nesplňující předpoklad odborné kvalifikace, například studenty vysokých škol, pracovníky neziskových organizací, skautské vedoucí.

  • Doučování ve smyslu Národního plánu doučování není standardní činností pedagogického pracovníka, která je obsahem druhu práce „učitel“ nebo „vychovatel“, jak ji definuje nařízení vlády.
  • Jedná se o činnost, která je nad rámec sjednaného druhu práce, proto je také s doučujícími uzavírána dohoda o pracích konaných mimo pracovní poměr, ve které je druh práce specifikován (vzory viz DPP a DPČ níže).
  • Jedná se sice o aktivitu obdobnou pedagogické intervenci, liší se ovšem účelem a rozsahem – není vázána pouze na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a slouží primárně pro doplnění vzdělávacích ztrát způsobených přerušením prezenční výuky.

Když doučují učitelé


Odměna za doučování

  • Pro poskytování doučování je podmínkou uzavření dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr s doučujícím.
  • Ten se stane pedagogickým pracovníkem školy, a pracovní doba se mu tak člení na dobu výkonu přímé pedagogické činnosti a na dobu s ní související (například příprava, hodnocení).
  • Poměr přímé pedagogické činnosti a přípravy je v tomto programu určen poměrem 45 minut přímé činnosti na 15 minut přípravy, tedy 3:1 ve prospěch přímého doučování žáka. Maximální částka je 250 Kč za hodinu.
  • Učitel musí plnit rozsah přímé pedagogické činnosti v týdenním režimu. Bude-li zároveň zajišťovat doučování žáků, musí doučování v tomto programu vykázat zvlášť. Takto odděleně musí být doučování sledováno i v účetnictví školy.

  • Jak doučování podat žákům nezraňujícím způsobem?

  • Jak nastavit atmosféru ve škole, aby se doučování nestalo stigmatem, ale naopak novou příležitostí?

  • Jak komunikovat s rodiči a přesvědčit je o benefitech doučování pro jejich děti?

Jak komunikovat se žáky a rodiči?


Základní informace pro ředitele pohromadě

  • Pokyny z věstníku MŠMT

  • Osmero správné komunikace

  • Kritéria pro doučování

  • Vzory DPP a DPČ

  • Pravidla, kdo může doučovat