Národní plán doučování pokračuje. Jak je to od ledna 2022?
- projekt pokračuje v rámci Národního plánu obnovy
- finanční prostředky pochází z fondu Evropské unie – Next Generation EU
- prostředky do škol zřizovaných krajem a obcemi byly jednotlivým krajským úřadům rozepsány do 31. 1. 2022 a posléze rozeslány do škol
- soukromé a církevní školy mohou pro zapojení do Národního plánu doučování využít výzvy MŠMT – více informací zde
- cílenou podporu lze použít pouze za účelem doučování potřebných žáků
důležité změny oproti podzimnímu programu doučování:
- nově možnost využít prostředky jen na individuální nebo skupinové doučování (již ne na aktivity socializačního charakteru)
- nově možnost využít prostředky na doučování všech žáků středních škol a konzervatoří (již nejen pro závěrečné ročníky)
-
nově povinnost informovat o zdroji financování, tzv. povinná publicita
-
na internetových stránkách školy uvést realizaci doučování jako investice Národního plánu obnovy (lze použít vzorový leták/plakát – ke stažení zde) a prohlášení „Financováno Evropskou unií – Next Generation EU“
-
na viditelné místo ve škole fyzicky umístit aspoň jeden plakát (ke stažení viz zde)
-
prokazatelně informovat všechny zapojené subjekty o financování z EU
-
- nově se finanční prostředky poskytují pouze na odměny z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (jen OON; již ne na odvody)
většina parametrů však zůstává dle podzimního nastavení:
- odměna pro doučující max. 250 Kč / 60 min. (45 min. doučování + 15 min. přípravy, tj. poměr 3 : 1) formou odměny z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr zaměstnanců škol
- Dle stanoviska MŠMT doučování ve smyslu Národního plánu obnovy není standardní činností pedagogického pracovníka, která je obsahem druhu práce „učitel“ nebo „vychovatel“ jak ji definuje nařízení vlády č. 222/2010 Sb. V případě takto sjednaného druhu práce se jedná o činnost nad rámec, a proto lze také s doučujícími uzavírat dohodu o pracích konaných mimo pracovní poměr. Z důvodu právní jistoty příjemců podpory byla tato otázka konzultována s Ministerstvem práce a sociálních věcí, které potvrdilo gesci MŠMT ve vztahu k vymezení druhu práce pro povolání učitele a posouzení povahy doučování spadá do kompetence MŠMT.
- doučovat mohou nejen pedagogičtí pracovníci daných škol, ale i další odborníci z řad veřejnosti, studenti VŠ, popř. dobrovolníci
- zůstává flexibilita frekvence doučování pro jednotlivé žáky i velikost skupin pro skupinové doučování
- doporučená kritéria výběru žáků zůstávají
- metodická podpora zde na webu doucovani.edu.cz
- k aktualizaci ostatních sekcí portálu již došlo
kompletní informace, kritéria a účel použití finančních prostředků pro školy zřizované krajem, obcí, nebo dobrovolným svazkem obcí byly uveřejněny v prosincovém vydání Věstníku MŠMT, ročník LXXVII, sešit 8 (ZDE).
vykázání:
- každá škola je povinna prostřednictvím mimořádného sběru dat MŠMT vykázat způsob využití finančních prostředků
- proběhne 17.–31. 10. 2022
- v systému na odkazu https://sberdat.uiv.cz/login/
- bližší informace najdete ZDE
finanční prostředky budou poskytnuty i v dalších dvou doučovacích obdobích:
- září–prosinec 2022
- leden–srpen 2023
Máte dotazy?
Pusťte si záznam živé debaty
V živě streamované debatě si Tomáš Machalík povídal
- s Janem Mušutou – ředitelem odboru řízení regionálního školství, MŠMT
- se Zuzanou Ramajzlovou – vedoucí oddělení rovného přístupu ke vzdělávání, MŠMT
Diváci mohli pokládat otázky do chatu. Co bylo možné, bylo rovnou v živém vysílání, zodpovězeno. Co sezodpovědět nestihlo, bylo zpětně zodpovězeno písemně (.pdf).