INFOLINKA
Pokud jste zde nenašli odpověď na svůj dotaz, zavolejte nám na 778 976 129. Všední dny 8:00–16:00 h.
nejčastější otázky a odpovědi k Národnímu plánu doučování
Pojem „doučování“ představuje obecně formu pomoci žákům, kteří mají z různých důvodů učební problémy, nestačí tempu školního vyučování nebo dosahují slabších studijních výsledků, zejména těm, kteří jsou ohroženi školním neúspěchem.
Doučování patří do činnosti školy, neboť vede k uskutečnění činností definovaných v § 2 odst. 2 školského zákona. Organizace a práce se studentem při doučování je ovšem odlišná od práce učitele v rámci výuky. Nenahrazuje výuku ve škole, ale doplňuje ji a prohlubuje v závislosti na individuálních potřebách žáka, a to nejen ve vztahu k probírané látce, ale také k osvojení návyku samostatného studia, pravidelné přípravy a dalších kompetencí, které jsou podmínkou pro úspěšné zvládnutí školní docházky.
Doučování ve smyslu Národního plánu doučování není standardní činností pedagogického pracovníka, která je obsahem druhu práce „učitel“ nebo „vychovatel“. Jedná se o činnost, která je nad rámec sjednaného druhu práce, proto je také s doučujícími uzavírána dohoda o pracích konaných mimo pracovní poměr, ve které je druh práce specifikován. Jedná se sice o aktivitu obdobnou pedagogické intervenci, liší se ale co do účelu a rozsahu – není vázána pouze na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a nejedná se o činnost na základě vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Doučování v rámci Národního plánu doučování slouží specificky pro doplnění vzdělávacích ztrát způsobených přerušením prezenční výuky v důsledku pandemie COVID-19.
Celková alokace prostředků na doučování na období leden až srpen 2022 činí přes 360 miliónů korun.
Peníze se školám přidělují ve 3 fázích:
1) leden–srpen 2022
2) září–prosinec 2022
3) leden–srpen 2023
Normativ na školu se poskytuje na žáky základních škol a žáky denní formy vzdělávání středních škol a konzervatoří s tím, že minimální výše finančních prostředků na školu je 3 250 Kč. Výše prostředků se škole určí na základě následujících normativů a rozhodného počtu jednotek podpořených žáků:
5 850 Kč na každého znevýhodněného zaostávajícího žáka, typicky pro intenzivní individuální doučování,
2 275 Kč na každého neznevýhodněného zaostávajícího žáka, typicky pro intenzivní skupinové doučování,
650 Kč na každého dalšího vykázaného žáka s potřebou podpory, typicky pro nárazové doučování ve větší skupině.
Upozorňujeme, že normativy uvedené výše není nutné směřovat v celé částce na jednoho žáka, ale lze s nimi nakládat flexibilně, podle potřeby školy a žáků.
Celková výše finančních prostředků pro školu je určena Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy použitím matematického modelu využívajícího školou navržený počet žáků vyžadujících doučování v mimořádném šetření MŠMT (dotazník k doučování financovanému pro rok 2022 z Národního plánu doučování), realizovaného v období 5. až 16. listopadu 2021, a odvozený počet znevýhodněných žáků v dané škole z kontextových údajů školy. Model vypočítává počty žáků ve třech skupinách sestupně podle míry znevýhodnění a zaostání.
Školám zřizovaným obcí, krajem nebo dobrovolným svazkem obcí budou finanční prostředky normativně přiděleny krajským úřadem, resp. Magistrátem hl. m. Prahy bez žádosti. Soukromé a církevní školy bude MŠMT informovat do konce února 2022.
Každá škola je povinna prostřednictvím mimořádného sběru dat MŠMT vykázat do 31. 10. 2022 způsob využití finančních prostředků. Sběr dat bude obsahovat dotazy týkající se minimálně těchto oblastí:
rozsah zapojení externích osob do určených aktivit školy,
počet fyzických osob, kterým byla vyplacena odměna z přidělených prostředků v rozdělení na stávající zaměstnance školy a ostatní osoby (nové zaměstnance na dohody pro účely doučování vč. výše hodinové odměny), počet zapojených dobrovolníků (bez nároku na odměnu).
kvantitativní popis doučování (kolik bylo odučeno hodin, jakých předmětů, kolik žáků se zapojilo),
popis výběru žáků, kterým byla podpora poskytnuta (zda byla využita metodická doporučení MŠMT).
Každá škola je jako příjemce finančních prostředků z Evropské unie vždy při propagaci aktivit vyplývajících z implementace aktivity doučování povinna informovat o původu těchto prostředků:
Každý dokument týkající se projektu, který je použit pro informování veřejnosti nebo cílové skupiny, včetně jakéhokoliv potvrzení účasti nebo jiného potvrzení, musí obsahovat prohlášení „Financováno Evropskou unií – Next Generation EU“.
Každá škola je povinna informovat veřejnost, že je příjemcem podpory u EU vyvěšením informace o aktivitě a původu jejího financování na webových stránkách školy (pokud škola webovou stránkou disponuje) a na informační nástěnce v budově školy (plakát ve velikosti A4) – vzor informace, včetně grafických náležitostí bude školám poskytnut nejpozději 31. 1. 2022 prostřednictvím datových schránek.
Škola je dále povinna všechny propagační a komunikační aktivity reportovat prostřednictvím mimořádného sběru dat Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy do 31. 10. 2022 (cíle komunikace s veřejností, oslovené cílové skupiny, přehled využitých komunikačních nástrojů a seznam uskutečněných aktivit propagace).
Každá škola je do 31. 10. 2022 povinna poskytnout MŠMT souhrnný výkaz doučování žáků, jehož šablona bude do škol doručena nejpozději 31. 1. 2022 prostřednictvím datových schránek.
Obsahově bude sběr dat vycházet z vymezení dalších podmínek uvedených ve Věstníku (viz také: Jak se bude kontrolovat využití finančních prostředků?). Technicky se bude jednat o realizaci mimořádného šetření, které bude zainteresovaným školám dostupné v systému sběru dat MŠMT.
Pozn.: Doučování nemůže být povinné. Doučování nelze poskytovat přes nesouhlas žáka, resp. jeho zákonného zástupce. V rámci komunikace s rodiči je vhodné získat i písemný souhlas s doučováním.
V případě, že ředitel školy nemůže zajistit doučování kvalifikovanými pedagogickými pracovníky (například z řad pedagogů příslušné školy), je možné v souladu s § 22 odst. 7 zákona o pedagogických pracovnících přijmout za tímto účelem osoby nesplňující předpoklad odborné kvalifikace, například studenty vysokých škol, pracovníky neziskových organizací, vedoucí zájmových činností, u odborných škol odborníky z praxe s odborností odpovídající profilu oboru vzdělání apod.
Viz mapa poskytovatelů ZDE. Zapojit lze dále např. učitele v důchodu či kolegy z jiné školy.
Součástí činnosti doučování, jako přímé pedagogické činnosti, jsou i činnosti odpovídající pracím souvisejícím s přímou pedagogickou činností (např. přípravě učebních materiálů přizpůsobených individuálním potřebám žáka).
Pro školy zřizované ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí je dán rozsah přímé pedagogické činnosti nařízením č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků. V případě ostatních (tedy „neveřejných“ zřizovatelů) je rozvržení pracovní doby na uvážení ředitele školy.
V případě doučování se jedná o činnost svou povahou nejbližší činnosti vychovatele ve školní družině či klubu, z čehož doporučujeme vycházet při stanovení poměru přímé a nepřímé činnosti v rámci výkazu práce (případně přímo dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr). Poměr přímé pedagogické činnosti tedy při přepočtu v rámci jedné hodiny odpovídá 45 minutám přímé výuky (přímé pedagogické činnosti) a 15 minutám přípravy, tj. 3 : 1.
Krajské úřady a MHMP jako příjemce dotace od MŠMT mají tuto povinnost: „Příjemce je povinen informovat školy o právním důvodu poskytnutí dalších finančních prostředků (Národní plán podpory návratu do škol: Stanovení dalších finančních prostředků pro základní školy, střední školy a konzervatoře na rok 2021, č.j. MSMT-14025/2021-2; Věstník MŠMT 04/2021, https://www.msmt.cz/dokumenty-4/vestnik-msmt-04-2021) a provést se školami finanční vypořádání.“
Tedy školy zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí budou vracet nespotřebované prostředky v rámci finančního vypořádání za kalendářní rok 2021 krajskému úřadu či MHMP.
Soukromé a církevní školy pak postupují dle rozhodnutí o poskytnutí dotace, tj. postup je obdobný – školy nespotřebované prostředky vrací přímo MŠMT.
Školy mohou využít jiné zdroje. Např. neziskové organizace, které se tímto zabývají, Národní ústav duševního zdraví, různé metodiky, aplikace apod., které vznikly v průběhu „covidového období“.
Chystá se také institucionalizace pozic ve školách, které by tyto aktivity mohly zajistit – např. školní psycholog, sociální pedagog…
Ve sběru dat se nejednalo primárně o příslib financí, ale o zjišťování pokrytí potřeb. Z šetření MŠMT zjistilo, že většina škol byla s alokovanou částkou pro jejich potřeby spokojena. Jelikož se jedná o plošný typ podpory (ad hoc normativ) a potřebu dodatečné podpory vyjádřila pouze menšina škol, nebyla by dodatečná alokace v tomto školním roce ani hospodárná, ani efektivní.
Z tohoto důvodu do konce školního roku už se MŠMT nechystá rozdělovat další prostředky na doučování. V případě potřeby dalšího doučování školám doporučujeme využít další možnosti doučování mimo NPO, např. v sekci Kdo mi pomůže.
Potřebu, kterou školy v dotazníku uvedly, vezme MŠMT v potaz při rozdělování finančních prostředků na další období (tj. říjen–prosinec 2022).
Na doučování žáků je možné čerpat finanční prostředky z Národního plánu doučování, neboť jde o vzdělávání osob ohrožených školním neúspěchem. Musí jít o doučování žáků školy, nikoliv dětí, které žáky nejsou.
Adaptační programy pro ukrajinské žáky budou součástí jiných programů.
Mzdové prostředky vyplacené za aktivity v rámci Národního plánu doučování (realizace leden–srpen 2022) budou zajišťovány pouze v rámci dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. Jsou financované z Národního plánu obnovy (Next Generation EU). Vykazují se v ukazateli OPPP (ř. 0128 z ostatních zdrojů). Jejich výše se bude vždy uvádět bez odvodů zaměstnavatele.
Dodatek ke stažení zde (.pdf).