jak na to ve škole
doučování po organizační i legislativní stránce
Podcastová verze rozhovoru s Mgr. Janem Mušutou
Otázky a odpovědi k doučování
Mgr. Jan Mušuta, ředitel Odboru řízení regionálního školství MŠMT, odpovídá na nejčastější dotazy ohledně realizace Národního plánu doučování ve školách.
- Jak bude nastaveno financování?
- Kdo a jak vybírá doučované žáky?
- Kdo může doučovat?
- Jaká bude odměna pro doučujícího?
- ... a další
První zkušenosti z doučování
-
Sestřih živé online debaty v NPI ČR z 29. září 2021
-
účastníci online debaty:
-
Michal Černý, ředitel Odboru základního vzdělávání a mládeže MŠMT
-
Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov
-
Zuzana Ramajzlová, vedoucí vzdělávacích služeb, Člověk v tísni, o. p. s.
-
Jana Servusová, učitelka a doučující ZŠ Chocerady
-
- Byla zmíněna např. témata:
-
Identifikace žáků s potřebou doučování
-
Personální zabezpečení a role školy
-
Finanční zajištění doučování
-
Metodická podpora doučování
-
Spolupráce s rodiči
-
Plán do konce roku a jak to bude od ledna 2022
-
- S pomocí níže uvedených kritérií lze snadno identifikovat žáky, pro které je program primárně určen – jsou ohroženi školním neúspěchem, zejména v důsledku pandemie.
- Cílem programu je zajistit přednostní doučování těm žákům, kterým hrozí školní neúspěch či v extrémním případě vypadnutí ze vzdělávání.
- U těchto žáků dochází k vážnému zhoršení výsledků vzdělávání.
- Sledován je nejen prospěch, ale také základní přehled v tématech, schopnost navázat na další očekávané znalosti.
- Organizační a personální zajištění doučování je v kompetenci ředitele školy.
- S ohledem na skutečnost, že povaha doučování není školským zákonem definována, není definována ani minimální odborná kvalifikace.
- Svou povahou se jedná o soubor činností, pro které je požadována odborná kvalifikace vychovatele školní družiny nebo školního klubu.
- V případě, že ředitel školy nemůže zajistit doučování kvalifikovanými pedagogickými pracovníky (například z řad učitelů či asistentů pedagoga vlastní školy), může přijmout osoby nesplňující předpoklad odborné kvalifikace, například studenty vysokých škol, pracovníky neziskových organizací, skautské vedoucí.
- Doučování ve smyslu Národního plánu doučování není standardní činností pedagogického pracovníka, která je obsahem druhu práce „učitel“ nebo „vychovatel“, jak ji definuje nařízení vlády.
- Jedná se o činnost, která je nad rámec sjednaného druhu práce, proto je také s doučujícími uzavírána dohoda o pracích konaných mimo pracovní poměr, ve které je druh práce specifikován (vzory viz DPP a DPČ níže).
- Jedná se sice o aktivitu obdobnou pedagogické intervenci, liší se ovšem účelem a rozsahem – není vázána pouze na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a slouží primárně pro doplnění vzdělávacích ztrát způsobených přerušením prezenční výuky.
- Pro poskytování doučování je podmínkou uzavření dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr s doučujícím.
- Ten se stane pedagogickým pracovníkem školy, a pracovní doba se mu tak člení na dobu výkonu přímé pedagogické činnosti a na dobu s ní související (například příprava, hodnocení).
- Poměr přímé pedagogické činnosti a přípravy je v tomto programu určen poměrem 45 minut přímé činnosti na 15 minut přípravy, tedy 3 : 1 ve prospěch přímého doučování žáka. Maximální částka je 250 Kč za hodinu.
- Učitel musí plnit rozsah přímé pedagogické činnosti v týdenním režimu.
- Bude-li zároveň zajišťovat doučování žáků, musí doučování v tomto programu vykázat zvlášť. Takto odděleně musí být doučování sledováno i v účetnictví školy.
-
Jak doučování podat žákům nezraňujícím způsobem?
-
Jak nastavit atmosféru ve škole, aby se doučování nestalo stigmatem, ale naopak novou příležitostí?
-
Jak komunikovat s rodiči a přesvědčit je o benefitech doučování pro jejich děti?
-
Pokyny z věstníku MŠMT
-
Osmero správné komunikace
-
Kritéria pro doučování
-
Vzory DPP a DPČ
-
Pravidla, kdo může doučovat